Facebook
From Scorching Giraffe, 6 Years ago, written in Plain Text.
Embed
Download Paste or View Raw
Hits: 218
  1. MATERIAŁY SZKOLENIOWE
  2. 1. Przystosowanie auta - opisanie po krótce obowiązkowych modyfikacji.
  3. a) Przed każdym rajdem auto przechodzi kontrolę techniczną w namiocie techników
  4. -nie przejście kontroli dyskwalifikuje z rajdu ((nie wymontowywania na miejscu, coś nie tak - dyskwalifikacja))
  5. b) Auto nie może być uszkodzone
  6. c) Auto nie może mieć wycieków, ani dymu z silnika
  7. d) Auto musi mieć apteczkę i gaśnicę proszkową ((odegrane tylko))
  8. e) Lista i funkcja modyfikacji nieobowiązkowych - opisanie po krótce FUNKCJI dodatkowych modyfikacji (dlaczego warto je montować)
  9. -fotele kubełkowe i pasy wielopunktowe (trzymanie boczne, oraz utrzymanie się w fotelu podczas dachowań itd.)
  10. -System HANS - kołnierz ograniczający ruchy głowy (zmniejszenie sił działających na głowę to o 85%)
  11. -młoteczek do szyb i nóż do rozcinania pasów (szybsze wydostanie się z auta)
  12. -zmatowienie maski/pomalowanie jej na czarno (żeby promienie słoneczne nie odbijały się i nie raziły kierowcy)
  13. -wloty powietrza do kabiny i pod maskę (chłodzenie kabiny, zaś na masce - silnika)
  14. -felgi aluminiowe/magnezowy (mniejsza masa, większa trwałość. Minus - po uszkodzeniu nie nadają się do naprawy)
  15. -Usunięcie elementów łatwopalnych, dywaników itd. (zapobieganie rozprzestrzenianiu się ognia)
  16. -koło zapasowe (w razie awarii, uszkodzenia auta można wymienić i kontynuować rajd)
  17.  
  18.  
  19.  
  20. 2. Przystosowanie kierowcy/pilota/załogi
  21. a) kombinezon rajdowy z rękawicami
  22. -ochrona przed rozcięciem kawałkami szkła, wytrzymałość na wyższe temperatury
  23. b) Obuwie sportowe
  24. c) Kask z komunikatorem ((krótkofalówka!))
  25. -komunikator wystarczy jeden na całą załogę pojazdu, ale kaski mają mieć obaj kierowcy
  26. d) Kierowca i pilot nie mogą być pod wpływem alkoholu ani środków odurzających
  27.  
  28. 3. Fizyka auta:
  29. Nie będę się zagłębiał w to jak zbudowane jest auto i jak działa. Na szkoleniu omówimy kilka podstawowych pojęć i ważnych informacji przy prowadzeniu auta. Nadsterowność, podsterowność.
  30. a) Utrata przyczepności, blokowanie się kół – odpuścić gaz, hamować pulsacyjnie
  31. b) Utrata stabilności – starać się taki sam nacisk na kołach z lewej i sprawej strony (nie najeżdżać na klify itd)
  32. c) Dostosowanie prędkości do warunków – w motosporcie jedzie się tak szybko, na ile pozwalają na to warunki. Uważać na hopach, uskokach, zjazdach, warto zahamować przed wyskokiem, żeby złapać przyczepność. Nie przekraczać prędkości maksymalnej auta (podczas zjazdów z górki itd.), bo auto nie jest do tego dostosowane
  33. f) Rozpórka – brak ochrony zderzeniowej, usztywnienie nadwozia
  34. g) Półklatka/rollbar – ochrona przed zmiażdżeniem dachu, uderzenia w tył, usztywnienie nadwozia
  35. h) Klatka – Ochrona przed zderzeniami czołowymi, bocznymi, tylnymi, dachowaniem, może pozwolić przeżyć ekstremalne sytuacje (spadnięcie z klifu, zderzenia przy dużych prędkościach)
  36.  
  37. 4. Protokół bezpieczeństwa
  38. a) Załoga ma obowiązek informować organizatora o utrudnieniach przez komunikator
  39. b) Jeśli istnieje zagrożenie życia lub auto jest poważnie uszkodzone (np. dymi), należy przerwać próbę. Jeśli auto mimo uszkodzeń pojedzie dalej - można kończyć próbę ((ale należy odegrać uszkodzenia!))
  40. c) Jeśli auto jest uszkodzone, ale nie istnieje zagrożenie życia, należy usunąć auto z drogi, włączyć światła awaryjne i usunąć auto z dala od trasy. Należy czekać na pomoc w okolicy auta, lub w aucie (chyba, że istnieje ryzyko pożaru) i trzymać się jak najdalej od samej trasy.
  41. d) Każdy członek załogi jest zobowiązany udzielić pierwszej pomocy w razie potrzeby
  42.  
  43.  
  44. 5. Fizyka auta przy wypadkach
  45. a) Zderzenie czołowe - symetryczne, niesymetryczne, skośne.
  46. -niska prędkość - uszkodzenia zderzaka, lamp, maski. Auto raczej może jechać dalej, choć może mieć uszkodzona chłodnicę. Załodze nie powinno się nic stać.
  47. -średnia prędkość - auto może się odbić i uderzyć w coś innego. Silnik wychodzi górą, łamie się kolumna kierownicza (żeby nie zabić kierowcy). Wybuch poduszek powietrznych (jeśli auto je ma) - mogą połamać nadgarstki kierowcy. Możliwe uszkodzenia kręgosłupa (które można uniknąć dzięki systemowi HANS). Kask chroni przy uderzeniach. Ryzyko połamania nóg. Ale przy dobrym zabezpieczeniu auta, te może wyjść bez szwanku.
  48. -wysoka prędkość - auto nie nadaje się do dalszej jazdy. Śmierć z miejsca. W lepszych wypadkach zmiażdżenie nóg, rąk, kalectwo.
  49. b) Zderzenie boczne – różne prędkości, (poziom uszkodzeń auta i załogi), odłamki szkła.
  50. -niska prędkość - uszkodzenie drzwi, może progu, może pęknięcie szyby, kierowcy raczej cali.
  51. -średnia prędkość - w niefortunnym wypadku ryzyko złamań. Wgniecione drzwi, uszkodzenie progów, podłogi auta
  52. -wysoka prędkość - raczej śmierć, zmiażdżenie, auto prawie, że przecięte w pół
  53. c) Zderzenie tylne – różne prędkości, wyrwanie do przodu, wpadnięcie bagażnika, koło zapasowe w wgłębieniu (żeby nie wpadło w kierowcę)
  54. -niska prędkość - przesunięcie auta do przodu, uszkodzenie zderzaka, tylnych świateł
  55. -średnia prędkość - duże odrzucenie auta do przodu, wpadnięcie bagażnika, możliwe uszkodzenie tylnego zawieszenia
  56. -wysoka prędkość - duże odrzucenie auta do przodu, jeśli auto nie wbije się odpowiednio głęboko to jest możliwość wyjścia bez uszkodzeń
  57. d) Dachowanie - Im większa prędkość tym większa możliwość kilku dachowań - im więcej dachów, tym większe szanse uszkodzenia konstrukcji dachu i śmierci. Auto z reguły samo wywrócenie na dach przeżyje.
  58. e) Wypadnięcie z trasy, w rów itd.
  59. -niska prędkość - raczej niewielkie uszkodzenia, ryzyko uszkodzenia felgi, przebicia opony
  60. -średnia prędkość - ryzyko uszkodzenia zawieszenia, ukręcenia półosi, wypadnięcia tylnej belki, zerwania się koła z piasty
  61. -wysoka prędkość - wysokie uszkodzenia auta, elementy zawieszenia, możliwe też poważne uszkodzenia karoserii
  62. f) Wodowanie - młotkiem w szybę, rozciąć pasy i wypływać
  63. g) Pożar w aucie
  64. -jeśli nie ma dużego ognia, dopiero się rozprzestrzenia to można gaśnicą. Jak już płomienie to uciekać
  65. -nie otwierać maski! Tylko uchylić i gasić w szczelinę pod maską (dopływ tlenu)
  66. 6. Kurs pierwszej pomocy
  67.  
  68. 7. Szkolenie praktyczne
  69. a) Pytania wyrywkowe ze szkolenia - 3 pytania do grupy, kto podniesie rękę. Przykładowe pytania:
  70. -co oznaczają migające lampy awaryjne?
  71. -co robimy po wypadku w którym nie ma zagrożenia życia, ani potrzeby udzielenia natychmiastowej pomocy?
  72. -Jaka gaśnica jest potrzebna?
  73. -Jak gasimy pożar pod maską?
  74. -Jaki jest wymagany ubiór kierowcy?
  75. -Co daje system HANS?
  76. -Jak trzeba hamować przy dużych prędkościach?
  77. -Jak wydostać się z zwodowanego auta?
  78. -Przed czym przede wszystkim chroni półklatka?
  79. b) Procedura zawodów
  80. -Wszystkie załogi muszą być 15 minut przed rozpoczęciem zawodów
  81. -Wszyscy kierowcy ustawiają się przed namiotem techników w kolejności odwrotnej od ukończenia ostatniego rajdu tj. osoba która ukończyła ostatni OS jako ostatnia jedzie pierwsza. Jeśli startują w rajdzie kierowcy, którzy nie brali udziału w ostatnim OS, to oni startują jako pierwsi.
  82. -W namiocie technika auta przechodzą przegląd techniczny i dopiero wtedy ustawiają się w linii startowej
  83. -Po ukończeniu OSa, załogi ustawiają auta w wyznaczonym miejscu przez organizatora i czekają do końca rajdu
  84. c) Procedura jazd testowych
  85. -Podczas jazd testowych nie są zamykane ulice, stąd kierowcy na treningach są zobowiązani do przestrzegania przepisów ruchu drogowego
  86. -Trening musi być nadzorowany przez organizatora
  87. -Przed rozpoczęciem treningu, zespół może prosić organizatora o pokazanie przebiegu trasy
  88. d) Przejazd po trasie testowej – przed startem jedno pytanie z powyższej bazy. Jeśli odpowie źle to kolejne pytanie.
  89.