KODEKS RUCHU DROGOWEGO z dnia 11 lutego 2018 r. Część Ogólna: Rozdział 1 Pojęcia Ogólne Art. 1. § 1.Kodeks ruchu drogowego określa zasady ruchu na drogach publicznych oraz prywatnych zasady i warunki kontroli ruchu drogowego , działania odpowiednich organów związanych z ruchem drogowym. Art. 2. §1.W kodeksie ruchu drogowego zostały użyte określenia: 1)Droga – Wydzielony pas terenu składający się z jezdni, pobocza, chodnika. 2)Droga asfaltowa – droga z jezdnią o nawierzchni asfaltowej przeznaczonej do ruchu pojazdów silnikowych, która jest oznaczona konkretnymi znakami poziomymi. 3)Droga szutrowa – droga z jezdnią o nawierzchni bitumicznej przeznaczonej do ruchu pojazdów silnikowych, pieszych, która nie jest oznaczona żadnymi znakami poziomymi. 4)Droga gruntowa – droga z jezdnią nie posiadająca żadnej nawierzchni, przeznaczona do ruchu pojazdów silnikowych, pieszych, która nie jest oznaczona żadnymi znakami poziomymi. 5)Autostrada – Jedno-jezdniowy, cztero-pasmowy odcinek drogi położony poza miastem, przeznaczona do ruchu pojazdów silnikowych, w którym nie dopuszcza się pojazdów nie osiągających średniej prędkości 50km/h. 6)Jezdnia – Część drogi przeznaczona do ruchu pojazdów silnikowych. 7)Pobocze – Część drogi przeznaczona do postoju pojazdów silnikowych a w sytuacjach nadzwyczajnych zatrzymania, ruchu pieszych. 8)Chodnik – Część drogi przeznaczona kompletnie do ruchu pieszych. 9)Skrzyżowanie – przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi asfaltowej z drogą szutrową/gruntową, z drogą stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze. 10)Przejście dla pieszych – wydzielony pas na jezdni przeznaczony do ruchu pieszych. 11)Tunel – Budowla komunikacyjna o charakterze korytarza przeznaczony do poruszania się wewnątrz przeszkód geograficznych takich jak wyżyny czy góry. 12)Obszar zabudowany – Obszar w którym znajduje się co najmniej kilka (od dwóch wzwyż) budowli mający charakter komercyjny lub/oraz nieruchomościowy. 13)Uczestnik ruchu – Osoba w lub poza pojazdem wykorzystująca drogę w celu postoju, zatrzymania czy przemieszczania się. 14)Pieszy – Osoba znajdująca się poza pojazdem, będąca uczestnikiem ruchu w terenie zabudowanym lub poza nim. 15)Kierujący – Osoba kierująca pojazdem lub zgromadzeniem pieszych. 16)Kierowca – Osoba kierująca pojazdem silnikowym, posiadająca do tego odpowiednie uprawnienia. 17)Ustąpienie pierwszeństwa – powstrzymanie się od ruchu, jeżeli ruch mógłby zmusić innego kierującego do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości, a pieszego – do zatrzymania się, zwolnienia lub przyspieszenia kroku. 18) Ruch kierowany – ruch otwierany i zamykany za pomocą sygnalizacji świetlnej albo przez uprawnioną osobę. 19)Wymijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku. 20)Omijanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok nieporuszającego się pojazdu, uczestnika ruchu lub przeszkody. 21)Wyprzedzanie – przejeżdżanie (przechodzenie) obok pojazdu lub uczestnika ruchu poruszającego się w tym samym kierunku. 22)Zatrzymanie – Zatrzymanie się uczestnika ruchu w miejscu na czas nie przekraczający miesiąca. 23)Postój – Zatrzymanie się uczestnika w miejscu na czas przekraczający miesiąc. 24)Pojazd silnikowy – Pojazd wyposażony w silnik. 25)Samochód osobowy – Pojazd silnikowy który jest przystosowany do przewozu do pięciu osób. 26)Pojazd ciężarowy – pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków; określenie to obejmuje również samochód ciężarowo-osobowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu ładunków i osób w liczbie od pięciu do dziewięciu łącznie z kierowcą. 27)Autobus – Pojazd Silnikowy który jest przystosowany do przewozu więcej niż dziewięciu osób. 28)Pojazd uprzywilejowany – Pojazd silnikowy wysyłający sygnały świetlne o kolorach niebieskim i/lub czerwonym oraz sygnały dźwiękowe o różnym tonie. 29)Pojazd specjalny – pojazd silnikowy przeznaczone do wykonywania specjalnej funkcji, posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji. 30)Motocykl – Pojazd silnikowy, jednośladowy posiadający dwa koła. 31)felony speeding - jest to jazda powodująca realne zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego, felony speeding zakłada wielokrotne lub duże przekroczenie prędkości, nie trzymanie się swojego pasa ruchu oraz stwarzanie szczególnego zagrożenia dla innych uczestników ruchu drogowego. 32) Miesiąc - okres czasu trwający jedną minutę. 33) Światła mijania - światłą oświetlające drogę od 40 do 60 metrów przed pojazd. 34) Światła drogowe - światła przeznaczone do jazdy poza terenem zabudowanym w godzinach nocnych. Oświetlają drogę ponad 60 metrów przed pojazd. Rozdział 2 Przepisy ogólne ruchu drogowego Art. 3. Uczestnik ruchu w czasie wykonywania ruchu po drodze oraz poza nią jest zobowiązany do zachowania ostrożności względem innych jej uczestników. Art. 4. § 1.Uczestnik ruchu jest zobowiązany do wykonywania poleceń osób kierujących ruchem, sygnalizacji świetlnych i znaków poziomych, jak i pionowych. § 2. Osoby uprawnione do kierowania ruchem są: 1)Jednostka Highway Patrol 2)Funkcjonariusz Sheriff Office 3)Strażak Fire Department 4)Ratownik Medyczny EMS 5)Osoba uprawniona przez Chef of FD/ Command Bureau oraz ich zastępców. § 3. Osoba kierująca ruchem musi być ubrana w odpowiedni strój dzięki któremu jest zauważalna zarówno w dzień jak i w nocy. Art. 5. Każdy uczestnik ruchu jest zobowiązany do ustąpienia pierwszeństwa każdemu pojazdowi uprzywilejowanemu, a w razie potrzeby usunięcia się z drogi lub nawet zatrzymania się. Rozdział 3 Przepisy ogólne dotyczące ruchu pieszych Art. 6. Każdy pieszy jest zobowiązany do korzystania z chodnika, a w wypadku jego braku – z pobocza. W razie jego braku pieszy może korzystać z jezdni przemieszczając się po swojej lewej stronie. Art. 7. Pieszy przechodzący przez jezdnie jest zobowiązany do zachowania szczególnej ostrożności, w każdym przypadku, niezależnie od dnia czy nocy. § 2.1 Pieszy może przejść przez jezdnię tylko i wyłącznie wtedy gdy nie ma na drodze wydzielonego przejścia dla pieszych w odległości 100 metrów od aktualnej jego pozycji. § 2.2 Pieszy może korzystać z § 2.1 tylko pod warunkiem zachowania szczególnej ostrożności, nie szkodząc przy tym innym uczestnikom ruchu. § 2.3 Pieszemu na terenie zabudowanym zakazuje się przechodzenia przez cztero-pasmowe, jedno-jezdniowe drogi które mogłyby być wykorzystane w myśl § 2.1. Art. 8. § 1. Pieszemu bezwzględnie zakazuje się utrudniania ruchu pojazdom na jezdni. § 2. Pieszy nie może korzystać z pobocza jak i jego obszaru, na którym panuje interwencja policyjna lub gdy doszło do wypadku drogowego. Rozdział 4 Przepisy ogólne dotyczące ruchu pojazdem Art. 9. Kierujący pojazdem silnikowym zobowiązany jest do ruchu prawostronnego. Art. 10. Kierujący pojazdem na drodze dwu-pasmowej jest zobowiązany względem innych pojazdów jadących w tym samym kierunku ustawiać się naprzemiennie na wzór szachownicy utrzymując przy tym bezpieczną odległość. Art. 11. Kierujący pojazdem silnikowym jest zobowiązany trzymać się najbliżej prawej krawędzi danego pasa na którym się znajduje. Art. 12. § 1. Włączenie się do ruchu następuje przy rozpoczęciu jazdy po zatrzymaniu, postoju niewynikającego z przepisów ruchu drogowego oraz przy wyjeżdżaniu: 1)Z nieruchomości na drogę 2)Z drogi gruntowej na drogę szutrową/asfaltową 3)Z drogi szutrowej na asfaltową 4)Z pobocza bądź chodnika na jezdnię § 2.Kierujący pojazdem silnikowym pragnącym włączyć się do ruchu musi zachować ostrożność oraz ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu znajdującym się na jezdni. § 3.Autobus wykonujący usługi komunikacyjne ma pierwszeństwo w czasie włączania się do ruchu względem innych pojazdów silnikowych z wyłączeniem pojazdów uprzywilejowanych. Art. 13. § 1. Dopuszczona ilość pojazdów w kolumnie dla pojazdów silnikowych równa się 15 łącznie. Wyjątek stanowią pojazdy uprzywilejowane. § 2. Cywile by utworzyć kolumnę pojazdów przekraczającą liczbę 3 nakazuje się zawiadomić służby mundurowe za pomocą SMSa a w jej treści zawrzeć kolejno: Ilość pojazdów silnikowych Rodzaj pojazdów silnikowych Cel kolumny Start trasy Koniec trasy § 3. Konwój który nie zawiadomi służb mundurowych może zostać przechwycony oraz sprawdzony przez Sheriff Office pod kontem legalności zawartość pojazdów i kwalifikacji kierowców. Rozdział 5 Prędkość - Reguły oraz limity. Hamowanie Art. 14. Kierujący pojazdem jest zobowiązany do utrzymywania odpowiedniej prędkości jak i odległości wobec innych uczestników ruchu by nie stwarzać zagrożenia. Art. 15. Kierujący pojazdem wjeżdżając do tunelu powinien zachować szczególną ostrożność szczególnie w godzinach wieczorowych. Art. 16. § 1.Dopuszczalne prędkości na terenie stanu: Pojazdy silnikowe na terenie zabudowanym mogą poruszać się do 50 km/h niezależnie od dnia czy nocy. Pojazdy silnikowe poza terenem zabudowanym mogą poruszać się do 100 km/h niezależnie od dnia czy nocy. Pojazdy silnikowe na autostradzie mogą poruszać się do 160 km/h niezależnie od dnia czy nocy. Pojazdy silnikowe na drodze szutrowej mogą poruszać się do 60 km/h i nakazuje się zachowania ostrożności w godzinach nocnych. Pojazdy silnikowe na drodze gruntowej mogą poruszać się do 50 km/h i nakazuje się zachowania szczególnej ostrożności w godzinach nocnych.  Pojazdy silnikowe poruszające się po mostach mogą poruszać się do 50 km/h i nakazuje się zachowania ostrożności w godzinach nocnych. § 2. Autobusy w czasie wypełniania prac komunikacyjnych nakazuje się zachowania szczególnej ostrożności. § 3. Za tak zwany felony speeding określony w rozdziale 1 funkcjonariusz policji może aresztować obywatela i umieścić w placówce penitencjarnej. Art. 17. § 1. Kierujący pojazdem może hamować gdy jest pewny że nie naruszy bezpieczeństwa innych uczestników ruchu. § 2. Nakazuję się wykonywania hamowania awaryjnego przez kierującego pojazdem w sytuacji zagrożenia życia jakiekolwiek uczestnika ruchu. § 3. Nakazuje się zachowania bezpiecznej odległości podczas jazdy za lub obok innego pojazdu. Rozdział 6 Manewry drogowe Art. 18. § 1. Przy wykonywaniu manewru wymijania nakazuje się zachowania ostrożności. § 2. Przy wykonywaniu manewru omijania nakazuje się zachowania ostrożności. § 3. Przy cofaniu nakazuje się ustąpienia pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu oraz zachowaniu ostrożności. § 4. Przy wykonywaniu manewru wyprzedzania nakazuje się poprzedzenia go poprzez użycie lewego kierunkowskazu oraz zachowania szczególnej ostrożności. Pojazd wyprzedzany nie może zwiększać swoje prędkości w czasie całego manewru. Zakończenie tego manewru sygnalizuje się prawym kierunkowskazem. § 5. Zakazuje się wyprzedzania innego pojazdu na drodze z podwójną ciągłą. § 6. Każdy kierujący pojazdem obowiązany jest zawczasu i wyraźnie sygnalizować zmianę kierunku jazdy lub pasa ruchu. Art. 19. § 1. Zakazuje się cofania w tunelach, mostach czy autostradzie jeśli ruch nie jest kierowany. § 2. Zakazuje się wyprzedzania innych pojazdów na przejściu dla pieszych oraz przed. Rozdział 7 Przecinanie się kierunków ruchu. Art. 20. § 1.1 Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania na którym występuje ruch kierowany jest zobowiązany kierować się poleceniom sygnalizacji świetlnej lub kierującego ruchem, oraz nakazuje się mu ustąpić pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony. § 1.2 Kierujący pojazdem pragnący wykonać skręt w prawo, może go wykonać przy czerwonym świetle na sygnalizacji, jeśli zachowa szczególną ostrożność oraz ustąpi pierwszeństwa wszystkim innym uczestnikom ruchu. § 2.Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania na którym nie występuje ruch kierowany, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo – także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo. § 2.2 Sytuacje z § 2.1 stosuje się również poza skrzyżowaniem. Art. 21. Nakazuje się pojazdom silnikowym ustępować pierwszeństwa pieszym poruszającym się po przejściu dla pieszych. Art. 22. § 1. Kierujący pojazdem zjeżdżający na pobocze musi upewnić się że nie wymusza pierwszeństwa względem innych uczestników ruchu oraz zasygnalizować to odpowiednim kierunkowskazem. § 2. Wyjątkiem dla § 1. Art. 22. jest zatrzymanie policyjne, gdzie kierujący pojazdem zatrzymywanym musi znaleźć miejsce na poboczu a inny uczestnicy ruchu są zobowiązani do ustąpienia mu miejsca. Rozdział 8 Pojazdy Specjalne Art. 23. § 1. Pojazdy specjalne: Holownik Autobus TAXI § 2. Pojazdy specjalne które są wykorzystywane zgodnie z swoim przeznaczeniem mają większe pierwszeństwo względem innych uczestników ruchu ale mniejsze od pojazdów uprzywilejowanych. § 3. Pojazdami specjalnymi mogą poruszać się tylko osoby przez to zakwalifikowane tzn. są w firmie specjalizującej się w danej dziedzinie lub mają pozwolenie spisane na papierze przydzielone przez Urząd miasta na wykonywanie danej czynności zgodnie z przeznaczeniem pojazdu. § 4. Kierowca pojazdu specjalnego przed włączeniem się do ruchu powinien jest zobowiązany do zapoznania się z jego działaniem oraz funkcjami. Art. 24. § 1.Holownikom wykonującym swoją prace zakazuje się holowania pojazdów w których znajdują się osoby niezależnie od ich stanu zdrowotnego. § 2.Jednostka patrolu HWP jeśli jest na miejscu wypadku ma pierwszeństwo w decyzji czy auto jest do naprawy na miejscu, kasacji albo odholowania w celu kontaktu z mechanikiem. Rozdział 9 Porządek i bezpieczeństwo ruchu drogowego Art. 25. § 1. Kierujący pojazdem jest zobowiązany do posiadania oraz okazywania na żądanie funkcjonariuszy służb porządkowych wymagane dla danego pojazdu lub kierującego: Dokument potwierdzający tożsamość kierowcy § 2. Zakazuje się jazdy po alkoholu (powyżej 0,2‰) Art. 26. Kierujący pojazdem jak i każdy pasażer pojazdu silnikowego jest zobowiązany do korzystania z pasów bezpieczeństwa. a)Kierujący pojazdem ma obowiązek poinformować swoich pasażerów o konieczności zapięcia pasów bezpieczeństwa w momencie rozpoczęcia jazdy b) Kierujący pojazdem ani żaden pasażer nie mogą przesiadywać w miejscach do tego nie wyznaczonych, czyli m.in. bagażnik (nie dotyczy pojazdów typu pick-up). Art. 27. Kierujący motocyklem oraz jego pasażer są zobowiązani do używania kasków ochronnych. Art. 28. Osoby wykonujące roboty lub inne czynności na drodze są zobowiązane do noszenia jednolitego ubioru widocznego zarówno w dzień jak i w nocy oraz korzystania z odpowiednich blokad drogowych. Art. 29. Kierujący pojazdem w razie uczestniczenia w wypadku drogowym jest zobowiązany: Zatrzymać pojazd, nie powodując przy tym zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego Przedsięwziąć odpowiednie środki w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu w miejscu wypadku, włączyć światła awaryjne w pojeździe, niezwłocznie usunąć pojazd z miejsca wypadku, aby nie powodował zagrożenia lub tamowania ruchu, jeżeli nie ma zabitego lub rannego Podać swoje dane personalne, dane personalne właściciela lub posiadacza pojazdu. § 2. Jeżeli w wypadku jest zabity, nieprzytomny lub ranny, kierujący pojazdem jest zobowiązany ponadto: Udzielić niezbędnej pomocy ofiarom wypadku oraz wezwać zespół ratownictwa medycznego i funkcjonariuszy służb porządkowych Nie podejmować czynności, które mogłyby utrudnić ustalenie przebiegu wypadku, W szczególności zakazuje się ręcznego naprawiania pojazdów. Pozostać na miejscu wypadku do czasu zakończenia czynności przez funkcjonariuszy służb porządkowych. § 3. Służby porządkowe oraz ratunkowe są zobowiązane na miejscu wypadku do zabezpieczenia terenu i kierowaniu ruchem jeśli nie zajmują się niczym innym co by sugerowało na chronienie życia. Art. 30. Każdy pojazd jest zobowiązany do włączenia świateł mijania w godzinach nocnych. Art. 31. § 1. W czasie od zmierzchu do świtu, na nieoświetlonych drogach, zamiast świateł mijania lub łącznie z nimi, kierujący pojazdem może używać świateł drogowych, o ile nie oślepi innych kierujących albo pieszych poruszających się w kolumnie. § 2. Kierujący pojazdem, używając świateł drogowych, jest obowiązany przełączyć je na światła mijania w razie zbliżania się: a) pojazdu nadjeżdżającego z przeciwka, przy czym jeżeli jeden z kierujących wyłączył światła drogowe – drugi jest obowiązany uczynić to samo; b) do pojazdu poprzedzającego, jeżeli kierujący może być oślepiony; § 3. Zabrania się używania świateł drogowych w terenie zabudowanym. Art. 32. § 1. Każdy pojazd musi posiadać zarejestrowaną w urzędzie tablicę rejestracyjną umieszczoną w widocznym miejscu na tylnej części pojazdu. § 2. Tablica rejestracyjna nie może zawierać treści obraźliwych, bądź treści sprzecznych z innymi ustawami lub umowami międzynarodowymi. ROZDZIAŁ 10 Zatrzymanie oraz postój Art. 33. § 1. Zatrzymanie i postój pojazdu silnikowego na terenie niezabudowanym jest dozwolony tylko w miejscu i warunkach w których jest widoczny z dostatecznej odległości oraz nie powoduje zagrożenia dla ruchu drogowego. § 2. Kierujący pojazdem, zatrzymując pojazd powinien ustawić go równolegle do drogi na poboczu. § 3. Pojazd silnikowy którego zatrzymanie lub postój odbywa się na poboczu jest zobowiązany posiadać włączone światła awaryjne. § 4. Na obszarze zabudowanym zezwala się tylko i wyłącznie parkowanie na miejscach wyznaczonych do parkowania (parking) . § 5.1 Każdy obiekt może posiadać swoje wytyczne do wyznaczonych miejsc parkowania za zgodą Prokuratora Generalnego, Sędziego Najwyższego, Prezesa Departamentu Sprawiedliwości. § 5.2 Kadra Kierownicza danego obiektu może wyznaczyć również maksymalny czas postoju pojazdu. Art. 34. § 1. Pojazdom silnikowym zabrania się zatrzymywania: Moście Tunelu Na terenie zabudowanym w miejscu do tego nieprzystosowanym Na terenie zabudowanym na drodze W miejscach z ograniczoną widocznością W odległości 20m od skrzyżowania W odległości 50m od tunelów W bramach, wjazdach etc. Przy innych zaparkowanych samochodach blokując przy tym im drogę wyjazdu § 2.Pojazdom silnikowym zabrania się postoju na: na autostradzie moście tunelu na drodze poza miastem na drodze w odległości 20m od skrzyżowania w odległości 50m od tunelów w bramach, wjazdach etc. przy innych zaparkowanych samochodach blokując przy tym im drogę wyjazdu § 3. Jeśli w terenie zabudowanym nie ma żadnych stref przeznaczonych do parkowania to pojazd może zaparkować na chodniku. ROZDZIAŁ 11 Pojazdy dopuszczone do ruchu drogowego Art. 35. § 1. Każdy pojazd silnikowy potrafiący dołączyć się do ruchu, rozpędzający się powyżej 30 km/h, posiadający działający(ce): -klakson (nie przeraźliwy), -światła mijania, -światła długie, -kierunkowskazy, jest dopuszczony do ruchu w każdej porze dnia i nocy § 2. Pojazdy nie posiadające działających świateł są wyłączone z ruchu. § 3. Pojazdy zasilane pracą mięśni (Rowery, deskorolki) posiadają takie same prawa do ruchu co piesi. Art. 36. Pojazdy częściowo wyłączone z ruchu drogowego: Quad Art. 37. Pojazdy które zostały zawarte w Art. 36. są częściowo wyłączone z ruchu przez co się rozumie: Pojazdy te są wyłączone z ruchu w obszarach zabudowanych oraz na autostradach. Zezwala się w pełni poruszać nimi po drogach gruntownych nieopodal wsi z terenami uprawnymi. ROZDZIAŁ 12 Uprawnienia kierowcy Art. 38. Obywatel po ukończeniu wieku 18 lat otrzymuje dowód osobisty, który upoważnia go do odbycia egzaminu na prawo jazdy w DMV. Art.39. §1. Jeżeli obywatel posiada na swoim koncie powyżej 24 punktów karnych to nakłada się na niego zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych. §2. Obywatel który chciałby odzyskać uprawnienia do kierowania pojazdem jest zobowiązany zgłosić się do funkcjonariuszy HWP nie wcześniej niż 4 godzin po utracie uprawnień, skąd zostanie skierowany do najbliższej jednostki DMV, gdzie będzie mógł odbyć ponowny egzamin na prawo jazdy. ROZDZIAŁ 13 Funkcjonowanie służb porządkowych oraz ratowniczych w ruchu drogowym Art. 40. § 1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, jego kontrolowanie należą do zadań HWP oraz reszty funkcjonariuszy Sheriff Office. Art. 41. § 1. Pierwszeństwo w kierowaniu ruchem mają jednostki HWP. § 2. Osoby upoważnione do kierowania ruchem powinny wykonywać widoczne gesty rąk oraz wykrzykiwać komendy głosowe. Art. 42. § 1. HWP może w każdym momencie utworzyć punkt kontrolny na którym obowiązują osobne zasady ruchu przez nich wyznaczone. § 2. Na punkcie kontrolnym HWP ma całkowite prawo do przeszukania pojazdu i sprawdzenia czy jest używane zgodnie z przeznaczeniem. § 3. HWP ma prawo sprawdzić czy kierujący jest w stanie podjąć się dalszej jazdy. Art. 43. Funkcjonariusz służb porządkowych ma prawo do przeszukania zawartości każdego pojazdu jeśli złapie jego kierowcę na gorącym uczynku podczas : zbierania/sprzedawania/przetwarzania narkotyków, ucieczki przed organami ścigania, posiadania przy sobie nielegalnych przedmiotów. Art. 44. § 1. Jeśli służby porządkowe oraz ratownicze są pod presją ratowania życia osób poszkodowanych mają możliwość przejęcia pojazdu cywilnego w celu ratowania życia. § 2. Służby porządkowe oraz ratownicze są zobligowane do skontaktowania się z właścicielem pojazdu i oddania pojazdu który cywil udostępnił. ROZDZIAŁ 14 Katalog Kar Art 45. Karami są: - Grzywna - Ograniczenie Wolności - Nałożenie zakazu prowadzenia pojazdów mechanicznych - Areszt - Nagana ROZDZIAŁ 15 Badania techniczne pojazdów Art 46. §1 Właściciel pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest obowiązany przedstawiać go do badania technicznego. Art 47. §1 Okresowe badanie techniczne pojazdu przeprowadza się co cztery tygodnie. Art. 47a. Kierujący pojazdem, który nie posiada ważnego badania technicznego: 1) przy piwerszej kontroli może otrzymać mandat karny od 500 do 3000$ i obligatoryjnie zatrzymywany jest dowód rejestracyjny, a w zamian wydawane pokwitowanie, które upoważnia do poruszania się danym pojazdem przez 3 dni, 2) przy kolejnej kontroli może otrzymać mandat karny od 500 do 3000$, a auto obligatoryjnie holowane jest na najbliższy parking policyjny. Art 48. §1 Firmy które chcą uzyskać zezwolenie na wydawanie okresowych badań technicznych muszą mieć pisemną zgodę Command Bureau po jego inspekcji. §2 Inspekcje firm wydających okresowe badania techniczne mogą przeprowadzać osoby wyznaczone przez Command Bureau. ROZDZIAŁ 16 Regulacja przewozów i bezpieczeństwa na drodze Art 49. §1 Funkcjonariusze Sheriff Office są odpowiedzialni prawnie za wykonywanie kontroli na drodze pojazdom transportowym oraz sprawianie im bezpieczeństwa. §2 Pojazdy transportowe w ustawie rozumie się następujące: - Tip Truck - 1992 GMC Sierra 2500 Extended Cab - Chevrolet C-10 Stepside 1965 - Chevrolet Silverado 1500 Extended Cab 2013 - Ford E-150 Cargo 1982 Kary za przewinienia drogowe są ustalone w taryfikatorze ( https://docs.google.com/spreadsheets/d/18G7Phs_qeBq8Pa4P7kwN8o6K_TXWMQKAWjskHhC_dmo/edit?ts=59c66e0a#gid=0 ) Kodeks stworzyli: Tomasz Schmidt i Nathan Holloway Podpisano Prokurator Stanowy Nathan Holloway