13 Przepisy prawa dotyczące korzystania z poszczególnych środków transportu Transport samochoowy: konwencja wiedeńska, konwencja TIR, konwencja CMR, konwencja ADR, konwencja ATP, konwencja AETR, umowa Interbus, Europejska Konferencja Ministrow Transportu Transport kolejowy: konwencje berneńskie, konwencja COTIF, umowa o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej, umowy AGC i AGTC, umowa RIV, regulamin RICO, regulamin RID, ustawa o transporcie kolejowym transport lotniczy: konwencja warszawska, konwencja chicagowska, regulamin DGR, umowa z dnia 3 lipca 2002 r. prawo lotnicze, ustawa o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej Transport morski: konwencja helsińska, konferencja brukselska, konwencja hamburska, Międzynarodowy kodeks ładunkow niebezpiecznych, Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski Transport wodny śródlądowy: umowa AGN, program NAIDES, regulamin ADN, ustawa o żegludze środlądowej. 14 Przepisy prawa dotyczące przewozów kolejowych. Konwencja berneńska o przewozach towarow kolejami (CIM) Konwencja berneńska o przewozie osób i bagżu kolejami. Konwencja o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), która obecnie stanowi podstawę prawną międzynarodowych przewozów kolejowych. Umowa SMGS - Umowa o Międzynarodowej Kolejowej Komunikacji Towarowej SMGS jest normą prawną stosowaną przy przewozach towarow transportem kolejowym w ruchu międzynarodowym między państwami sygnatariuszami tej umowy. Umowa AGC - dotyczy głównych międzynarodowych linii kolejowych i określa podstawowe parametry kolei np. prędkość pociągow pasażerskich i towarowych, dopuszczalne naciski na osie wagonów, długość peronow Umowa AGTC - dotyczy ważnych międzynarodowych linii kolejowych dla transportu kombinowanego i obiektów towarzyszących. Umowa RIV - dotyczy użytkowania wagonów towarowych oraz urządzeń ładunkowych w przewozach mięzynarodowych. Regulamin RICo - jest aneksem do załącznika CIM zawiera regulacje dot. międzynarodowego przewozu kontenerów transportem kolejowym. RID - regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID). Umowa o transporcie kolejowym - najważniejszy akt prawny regulujący zasady transportu kolejowego, określa; zasady korzystania z infrastruktury kolejowej, zasady zarządzania ruchem kolejowym, warunki techniczne eksploatacji pojazdów kolejowych. 15 Przepisy prawa dotyczące przewozów transportem lotniczym Konwencja warszawska - dotycząca zasad realizacji przewozów pasażerskich i towarowych transportem lotniczym, została podpisana 12 października 1929. Konwencja ta; definiuje międzynarodowy przewóz lotniczy, ujednolica dokumenty przewozowe, ujednolica zasady odpowiedzialności przewoźnika lotniczego, określa sposób dochodzenia roszczeń Konwencja chicagowska - główny akt prawny normujący międzynarodową dzialalność lotnictwa cywilnego. Ustanowiła ona międzynarodową oganizację lotnictwa cywilnego. DGR - zbiór przepisów regulujących sposob przewozu drogą lotniczą materiałow niebezpiecznych. Prawo lotnicze - najważniejsz akt prawny obowiązujący w transporcie lotniczym, ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Obejmuje; państwowe statki powietrne, lotniska wykorzystywane wyłącznie do startów i lądowan państwowych statków wietrznych. Ustawa o PAŻP - ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, stanowi, że zadaniem PAŻP jest zapewnienie bezpieczeńtwa żeglugli powietrznej nad terytorium naszego państwa. 16 Przepisy prawa dotyczące przewozów morskich. Konwencja helsińska - konwencja o ochronie środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego, została sporządzona w Helsinkach 9 kwietnia 1992 r. Podstawowym celem jest kompleksowa ochrona środowiska morskiego obszaru Morza Bałtyckiego. Główne cele ochrony Morza Bałtyckiego wyznaczon przez konwencję to; zachowanie i rozwoj różnorodności biologicznej morza, ochrona wód przed zanieczyszczeniem substancjami niebezpiecznymi, kontrola rownowagi biologicznej morza, dzialania przyjazne środowisku. Przewoźnikiem jest osoba, przez którą lub w której imieniu została zawarta umowa przewozu towarów morzem. Natomiast przewoźnikiem rzeczywistym jest każda osoba, ktorej rzewoźnik powierzył wykonanie całości lub części przewozu. Zgodnie z regułami hambruskimi konosament to dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu morzem, w którym przewoźnik poświadcza przyjęcie lub załadunek towarów i zobowiązuje się do ich wydania w zamian za zwrot dokumentow. Konwencja IMDGC - dotyczy przewozu drogą morską towarow niebezpiecznych, będąca realizacją przepisow części A rozdziału VII międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwa życia na morzu. Tom pierwzsy - zawiera część wstępną, oraz: podział ładunków niebezpiecznych a klassy, przepisy dotyczące konstrukcji pojemniów i opakowań ładunków niebezpiecznych oraz sposobów ich oznaczenia i opisywania, przepisy regulujące przewoz ladunkow niebezpiecznych na statkach Tom drugi - obejmuje liste wszystkich niebezpiecznych towarow dopuszczonych do transportu drogą morską. Podany jest na niej numer bustancji niebezpiecznej wg. norm ONZ, jej prawidłowa nazwa, klasa niebezpieczeństwa i wymagania dotyczace pakowania i transportu. Kodeks morski - najważniejzy akt prawny dot. funkcjonowania transportu morskiego to Ustawa z dnia 18 września 2001 r. Kodeks morski. Jest on podstawową normą regulującą stosunki prawne związane z żeglugą morską. 17 Przepisy prawa dotyczące prewozów transportem wodnym środlądowym Umowa AGN - Europejska Umowa o Głównych Drogach Wodnych Międzynarodowego Znaczenia, sporządzona 19 stycznia 1996 r. jest aktem prawny, który ma na celu koordynację dzialań zmierzających do utworzenia europejskiej sieci śródlądowych dróg wodnych. Jej głowne zadania to: opracowanie klasyfikacji dróg dostoowanej do współczesnych wymagań przewozowych, podjęcie i kontrola działań związanych z tworzeniem europejskiej sieci środlądowych dróg wodnych. Program NAIDES - Zintergrowany Europejski Program Działąń na rzecz Żeglugi Śródlądowej NAIDES. Zakłada on; stworzenie korzystnych warunków do świadczenia usług i zdobywania nowych rynkow, stymulowanie modernizacji i rozwoju floty, przyciąganie nowych pracowników oraz większe inwestowanie w zasoby ludzkie, promowanie żeglugi śródlądowej jako korzystnego parnera w interesach przez stworzenie sieci promocyjnej, zapewnienie odpowiedniej infrastruktury dla żeglugi śródlądowej Umowa ADN - europejska umowa dot. międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych. Umowa o żegludze środlądowej - najważniejszym aktem prawnym dot. żeglugi wodnej śródlądowej jest Ustawa z dnia 21.12.2000r. o żegludze środlądowej. Składa się z 10 rozdziałów i 75 artykułow.