Facebook
From Capacious Agouti, 5 Years ago, written in Plain Text.
Embed
Download Paste or View Raw
Hits: 273
  1. Filippo Cassola, antropologia antyku greckiego
  2.  
  3.         KIM BYLI GRECY?
  4.  
  5.         1. Pojęcie greckości
  6.  
  7.  
  8.         1. Tukidydes, 479 - Aleksander, k. Macedonii, wasal Kserksesa; poselstwo jego i Spartan - grecka sprawa- Ateńczycy powołują się na:
  9.         1) wspólnotę krwi
  10.         2) języka
  11.         3) religii
  12.         4) obyczajów
  13.                 (Herodot)
  14.  
  15.          Owa wspólnota krwi (1) była konwencją. Przypuszczali to Grecy.
  16.         Jednorodność językowa - a to już ważne, my i barbaroi;
  17.         Religia - istniał wspólny pień religii
  18.         Obyczaje - chodzi o życie polis i w polis
  19. -----------------------
  20.         2. Nazwy etniczne
  21.  
  22.         co najmniej od VII w.p.n.e. Grecy nazywają siebie Hellenowie
  23.  
  24.         nazwa pochodzi od Selloi-> Helloi; Homer znał Selloi z Dodony w Epirze; inne Hellady (Hellas) leżały w Tessalii; w końcu nazwa Helloi objęła wszystkich mówiących po grecku; jednocześnie Italię zwano nie tylko Megale Hellas, ale i Hellas po prostu, to samo z wybrzeżem Azji Mniejszej;
  25.  
  26.        
  27.         Homer na opisanie towarzyszy Agamemnona używa słów - Argiwowie, Danaowie i Achajowie
  28.        
  29.         Argiwowie - mieszkańcy wyspy Argos
  30.        
  31.         wiele tekstów akadyjskich, egipskich i fenickich z XIV-VII w.p.n.e. mówi o grupach Danuna; nazwa ta, nawet jeśli była używana na określanie Greków, jak twierdził Fritz Schachermeyr, to zaniknęła na rzecz Achajów;
  32.  
  33.         Achajowie - nazwa z epoki mykeńskiej; w dokumentach hetyckich Ahijjawa; używana była jeszcze w epoce brązu, przed Homerem; w Italii występuje jako "Achivi", co świadczy że trafiła tam gdfy digamma (WAW) była jeszcze wymawiana;
  34.         STĄD WIEMY, ŻE ISTNIAŁA ŚWIADOMOŚĆ NARODOWA PRZED HOMEREM;
  35.  
  36.         DLACZEGO HELLOI WYPARLI ACHAIOI?
  37.         Ponieważ na południu osiedlili się Dorowie, którzy nie wpisywali się w tę grupę; stąd wkrótce Achaioi zostali wyparci przez Hellenoi;
  38.  
  39.         Herodot pisze, że pierwotnie jedynymi prawdziwymi Hellenami byli Dorowie - nie myli się, bo w igrzyskach olimpijskich na peloponezie brali początkowo Dorowie, i sędziów nazywano Hellanodikai;
  40.  
  41.         GRECY
  42.                 - (Graikoi) używane było w Epirze i części Beocji;
  43.  
  44.                 - nazwy Graeci na oznaczenie Hellenów używali Grecy w Italii; stąd dwie hipotezy na przeniknięcie:
  45.                         1) Kyme, założone przez Eubejczyków (niedaleko Beocji), było punktem pośrednim;
  46.                         2) Nazwa dotarła tam przez kontakt Etrusków z Epirotami;
  47.  
  48. --------------------------
  49.         3. Jedność i pluralizm w świecie greckim
  50.  
  51.         - jak, w takim razie, skoro poleis w epoce klasycznej było ok. 1000-1200 zachowano jedność?
  52.         - bóstwa przecież różniły się - Zeus kreteński był małym chłopcem umierającym co roku, symbolem wegetacji
  53.         - Filippo Cassola widzi odpowiedź w tym, że mimo różnic utrzymywano kontakt - regularnie podróżowano i prowadzono handel;
  54.         - podróżowali artyści, lekarze, malarze, architekci, w końcu poeci i rapsodowie - i to RAPSODOWIE odegrali ważną rolę - śpiewając Homera przyczynili się do nauczania religii, do tworzenia bóstw panhelleńskich;
  55.         - wymiana ta zapewniła wzajemne zrozumienie kultur
  56.         - tylko SPARTA zamknęła sie i odizolowała w VI wieku;
  57.  
  58. ----------------------------
  59.         4. Człowiek, los i zaświaty
  60.  
  61.         CZŁOWIEK GRECKI - pesymizm życia i duch nieugiętego oporu
  62.  
  63.         Bogowie są okrutni, a ich "phthnos theon", zazdrość bogów, to surowe prawa i nakazy; stąd "nic ponad miarę", stąd "poznaj samego siebie"
  64.  
  65.         Kara spada na człowieka nie tylko winnego, ale i jego dzieci; dlatego chyba lepiej się nie urodzić, a jeśli już, to szybko umrzeć - stąd opowieść Herodota o Kleobisie i Bitonie, którzy ciągną wóz z matką - matka wyprasza dla nich łaske - śmierć we śnie;
  66.  
  67.                         CO? z jednej strony mowa o tym, że jak najsybsza śmierć jest najlepsza (Teognis i Sofokles), z drugiej mamy przecież opis Theagenesa, który walczy niż umrzeć; ten pesymizm nie determinował wszystkiego; dalej Platon - w Uczcie pisze o tym, że człowiek pragnie nieśmiertelności;
  68.  
  69.         STRACH PRZED ŚMIERCIĄ ODCZUWAJĄ też Platon, Sokrates, homerowy Achilles wolałby żyć jako parobek;
  70.  
  71.         WIZJA ZAŚWIATÓW - nie ma! na pola elizejskie mogą liczyć tylko herosi, a w hadesie błoto;
  72.  
  73.         ROLA MISTERIÓW - obiecują mniej ponry los; orfizm obiecywał zbawienie zależne już nie od inicjacji, a od czynów moralnych - nie wolno przelewać krwi;
  74.                 w misteria byli jednak wtajemniczeni nieliczni - wśród wieśniaków nadal przeważały homerowe zaświaty; "Martin P. Nilsson, przypis - "zaświaty greckich wieśniaków do dzisiaj są bardzo podobne do Homerowego Hadesu" - 1961 r.
  75.  
  76. --------------------
  77.         5. Duch rywalizacji
  78.        
  79.         - w 480r., pisze Herodot, Kserkses zatrzymał się w pochodzie na Grecję w Tracji i przywołał tam byłego króla Sparty pytając jakie mają szanse Grecy - Demaratos odpowiedział zgodnie z myślą mówiącą, że im lud bardziej doświadczany, mały i ubogi - tym silniejszy wzrasta;
  80.         FRAGMENT ODYSEI "snieśi to, moje serce, jużeś i bardziej psie dni znosiło"
  81.        
  82.         ZARYSOWUJE SIĘ TO, w czym Jacob Burckardt, szwajcarski historyk, widział niejako motor napędowy cywilizacji greckiej; stąd WAŚŃ, ERIS, porusza rolnika i tak dalej by stali się lepsi od sąsiada; RYWALIZACJA - ELEMENT AGOnIstYCZNY; agon to na początku rywalizacja w zawodach - później jednak w każdej dziedzinie życia; pragną NIEŚMIERTELNEJ CHWAŁY;
  83.  
  84.         AGON w sensie ścisłym znaczy każde ZGROMADZENIE - jednak każde zajęcie też postrzegane jest jako turniej- Simonides, jak psize Ksenofont w Hieronie, pisze do Hierona, tyrana Syrakuz, że ten musi rywalizować z innymi miastami by wygrać "najwspanialsze zawody";
  85.  
  86.         wkrótce staną też ludzie do agonu z bogami (pkt. 7)
  87.  
  88.  
  89.        
  90. --------------------------     
  91.  
  92.  
  93.         6. Herosi
  94.  
  95.         dla Hezjoda - mężowie walczący pod Troją; niektórzy nie umarli i odeszli na Wyspy Szczęśliwe
  96.  
  97.         w Grecji klasycznej - ktoś kto się zasłużył, a potem zszedł do podziemi
  98.  
  99.         nieustannie ustanawiano nowych herosów - Harmodiosa i Arystogejtona na ten przykład, ale też wszystkich maratonomachoi
  100.  
  101.         pojęcie traci wartość - na grobowcach każdego pisze się w epoce hellenistycznej "heros" i jest to coś jak "świętej pamięci"
  102.  
  103.        
  104. ----------------------
  105.  
  106.  
  107.         7. Bogowie wśród ludzi
  108.  
  109.         - niektórych poeci, Homer czy Pindar, Ajschylos nazywają "bogami wśród ludzi"
  110.  
  111.         - Arystoteles pisze, że ludzie którzy cnotąprzerastają każdego, są bogami wśród ludzi
  112.  
  113.         - Pindar przestrzega przed przekraczaniem granicy - a to świadczy, że istniały aspiracje do takiego przekraczania
  114.  
  115.         - pierwszy Grek którego WYNIESIONO NA OŁTARZE - LIZANDER, pogromca potęgi Aten; na Samos przyznano mu te zaszczyty;
  116.  
  117.         w 338 r. Izokrates napisał do Filipa, że gdyby zwyciężył Greków, to nei pozostałoby mu nic innego jak zostanie Bogiem; i faktycznie został - podczas procesji kzał podnieść własny psąg obok posągów innych bogów;
  118.  
  119. --------------------------
  120.  
  121.         8. Polis - było na wykładzie!
  122.  
  123.         - początkowo gród, górne miasto, dolne miasto to asty a reszta to demos, później chora;
  124.  
  125.         - prawdziwym znaczeniemPOLIS jest -
  126.                         Arystoteles - "wspólnota ludzi wolnych"
  127.                         Tukidydes - "Polis tworzą bowiem ludzie, a nie mury"
  128.  
  129.         -stąd grecy nie mówili Ateny, tylko Ateńczycy itp. itd.,
  130.  
  131.         - Tukidydes pisze, że kiedyś korsarze napadali POLEIS POZBAWIONE MURÓW;  - mury to jeszcze nie polis
  132.  
  133.         - polis to take pełnoprawny udział wszystkich obywateli w życiu państwa
  134.  
  135.         - HERODOT O DEMOKRACJI - Ateńczycy przegrywali za tyranii, a w demokracji -
  136.  
  137.                         "...uciskani rządami walczyli niechętnie, gdyż wysilali się dla pana; lecz skoro stali się wolnymi, każdy z ochotą wysilal się dla siebie samego"
  138.  
  139.         - KOBIETY - wykluczone z życia publicznego;
  140.  
  141.                 - w sparcie kobiety mogły dziedziczyć
  142.  
  143.         - w Atenach - brak praw; od Ksenofonta wiemy, że w kręgu rodzinnym widzimy, że nie było tak najgorzej - młody mężczyzna rozdzieliwszy obowiązki mówi do żony "jeśli będziesz ode mnie lepsza, będę Twoim sługą";
  144.  
  145.         -NIEWOLNICY - nieprawda, że obywatele nie musieli pracować - większość pracowała i to ciężko;
  146.  
  147.         - w dziele anonimowego dzieła, "Utworze Ateńczyków" oskarża się Ateńczyków, że w Atenach nie można bić niewolnika, że czasami żyjąw luksusie itp.; gdy na Korkyrze w 427 wybucha wojna domowa między demokratami a arystokratami, niewolnicy poparli w większości demokratów;
  148.  
  149. ------------------------------
  150.  
  151.  
  152.         9. Niezależność polis
  153.        
  154.         - nie było w demokracji reprezentacji politycznej - dlatego też poleis były małe;
  155.  
  156.         - Droysen uważał, że przed Filipem polieis dążyły do (udanego) zbudowania jedności narodowej a następnie do zjednoczenia się; najpierw Ateny, potem Sparta, potem Teby; potem Filip;
  157.  
  158.         - tak uważano do pierwszych dziesięcioleci 20 wieku; nieprawda! Grecy czuli odrazę do jedności politycznej; jeżeli panhellenizm, to jedynie w wymiarze wielkiego przymierza przeciw Persom;  zawsze uważano symmachię za zło konieczne;
  159. -----------------------------------------
  160.  
  161.         10. Grecy i barbarzyńcy
  162.  
  163.  
  164.         - poczucie odrębności istniało jeszcze przed wojnami perskimi; pokazuje się KONTRAST
  165.  
  166.         - Grecy cieszą się wolnością, persowie - są niewolni
  167.  
  168.         - Demaratos mówi Kserksesowi (patrz punkt 5), że Grecy nie są wszak bez pana - stoi nad nimi prawo; Ajschylos, Persowie
  169.  
  170.                 - PÓŹNIEJ TO W OÓLE
  171.  
  172.                         - NA PÓŁNOCY EUROPY - waleczne ludy, ale niezbyt bystre, nie potrafią się zorganizować
  173.                         -W AZJI _ bystre i zdolne, ale brak im odwagi, stąd niewola;
  174.  
  175.                         A GRECY SĄ W ŚRODKU - i odważni, i twórczy;
  176.  
  177.  
  178.                 GRECY NIE SĄ RASISTAMI GEOGRAFICZNIE - Arystoteles i Kartaginę uważa za polis;
  179.  
  180.         - ponadto pźóniej widzimy "helleńskich Scytów" u Herodota itp;
  181.  
  182.                 - ISOKRATES PISZE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  183.                         - IMIĘ HELLENÓW OZNACZA JUŻ NIE RÓD, ALE SPOSÓB MYŚLENIA;
  184.