- Filippo Cassola, antropologia antyku greckiego
- KIM BYLI GRECY?
- 1. Pojęcie greckości
- 1. Tukidydes, 479 - Aleksander, k. Macedonii, wasal Kserksesa; poselstwo jego i Spartan - grecka sprawa- Ateńczycy powołują się na:
- 1) wspólnotę krwi
- 2) języka
- 3) religii
- 4) obyczajów
- (Herodot)
- Owa wspólnota krwi (1) była konwencją. Przypuszczali to Grecy.
- Jednorodność językowa - a to już ważne, my i barbaroi;
- Religia - istniał wspólny pień religii
- Obyczaje - chodzi o życie polis i w polis
- -----------------------
- 2. Nazwy etniczne
- co najmniej od VII w.p.n.e. Grecy nazywają siebie Hellenowie
- nazwa pochodzi od Selloi-> Helloi; Homer znał Selloi z Dodony w Epirze; inne Hellady (Hellas) leżały w Tessalii; w końcu nazwa Helloi objęła wszystkich mówiących po grecku; jednocześnie Italię zwano nie tylko Megale Hellas, ale i Hellas po prostu, to samo z wybrzeżem Azji Mniejszej;
- Homer na opisanie towarzyszy Agamemnona używa słów - Argiwowie, Danaowie i Achajowie
- Argiwowie - mieszkańcy wyspy Argos
- wiele tekstów akadyjskich, egipskich i fenickich z XIV-VII w.p.n.e. mówi o grupach Danuna; nazwa ta, nawet jeśli była używana na określanie Greków, jak twierdził Fritz Schachermeyr, to zaniknęła na rzecz Achajów;
- Achajowie - nazwa z epoki mykeńskiej; w dokumentach hetyckich Ahijjawa; używana była jeszcze w epoce brązu, przed Homerem; w Italii występuje jako "Achivi", co świadczy że trafiła tam gdfy digamma (WAW) była jeszcze wymawiana;
- STĄD WIEMY, ŻE ISTNIAŁA ŚWIADOMOŚĆ NARODOWA PRZED HOMEREM;
- DLACZEGO HELLOI WYPARLI ACHAIOI?
- Ponieważ na południu osiedlili się Dorowie, którzy nie wpisywali się w tę grupę; stąd wkrótce Achaioi zostali wyparci przez Hellenoi;
- Herodot pisze, że pierwotnie jedynymi prawdziwymi Hellenami byli Dorowie - nie myli się, bo w igrzyskach olimpijskich na peloponezie brali początkowo Dorowie, i sędziów nazywano Hellanodikai;
- GRECY
- - (Graikoi) używane było w Epirze i części Beocji;
- - nazwy Graeci na oznaczenie Hellenów używali Grecy w Italii; stąd dwie hipotezy na przeniknięcie:
- 1) Kyme, założone przez Eubejczyków (niedaleko Beocji), było punktem pośrednim;
- 2) Nazwa dotarła tam przez kontakt Etrusków z Epirotami;
- --------------------------
- 3. Jedność i pluralizm w świecie greckim
- - jak, w takim razie, skoro poleis w epoce klasycznej było ok. 1000-1200 zachowano jedność?
- - bóstwa przecież różniły się - Zeus kreteński był małym chłopcem umierającym co roku, symbolem wegetacji
- - Filippo Cassola widzi odpowiedź w tym, że mimo różnic utrzymywano kontakt - regularnie podróżowano i prowadzono handel;
- - podróżowali artyści, lekarze, malarze, architekci, w końcu poeci i rapsodowie - i to RAPSODOWIE odegrali ważną rolę - śpiewając Homera przyczynili się do nauczania religii, do tworzenia bóstw panhelleńskich;
- - wymiana ta zapewniła wzajemne zrozumienie kultur
- - tylko SPARTA zamknęła sie i odizolowała w VI wieku;
- ----------------------------
- 4. Człowiek, los i zaświaty
- CZŁOWIEK GRECKI - pesymizm życia i duch nieugiętego oporu
- Bogowie są okrutni, a ich "phthnos theon", zazdrość bogów, to surowe prawa i nakazy; stąd "nic ponad miarę", stąd "poznaj samego siebie"
- Kara spada na człowieka nie tylko winnego, ale i jego dzieci; dlatego chyba lepiej się nie urodzić, a jeśli już, to szybko umrzeć - stąd opowieść Herodota o Kleobisie i Bitonie, którzy ciągną wóz z matką - matka wyprasza dla nich łaske - śmierć we śnie;
- CO? z jednej strony mowa o tym, że jak najsybsza śmierć jest najlepsza (Teognis i Sofokles), z drugiej mamy przecież opis Theagenesa, który walczy niż umrzeć; ten pesymizm nie determinował wszystkiego; dalej Platon - w Uczcie pisze o tym, że człowiek pragnie nieśmiertelności;
- STRACH PRZED ŚMIERCIĄ ODCZUWAJĄ też Platon, Sokrates, homerowy Achilles wolałby żyć jako parobek;
- WIZJA ZAŚWIATÓW - nie ma! na pola elizejskie mogą liczyć tylko herosi, a w hadesie błoto;
- ROLA MISTERIÓW - obiecują mniej ponry los; orfizm obiecywał zbawienie zależne już nie od inicjacji, a od czynów moralnych - nie wolno przelewać krwi;
- w misteria byli jednak wtajemniczeni nieliczni - wśród wieśniaków nadal przeważały homerowe zaświaty; "Martin P. Nilsson, przypis - "zaświaty greckich wieśniaków do dzisiaj są bardzo podobne do Homerowego Hadesu" - 1961 r.
- --------------------
- 5. Duch rywalizacji
- - w 480r., pisze Herodot, Kserkses zatrzymał się w pochodzie na Grecję w Tracji i przywołał tam byłego króla Sparty pytając jakie mają szanse Grecy - Demaratos odpowiedział zgodnie z myślą mówiącą, że im lud bardziej doświadczany, mały i ubogi - tym silniejszy wzrasta;
- FRAGMENT ODYSEI "snieśi to, moje serce, jużeś i bardziej psie dni znosiło"
- ZARYSOWUJE SIĘ TO, w czym Jacob Burckardt, szwajcarski historyk, widział niejako motor napędowy cywilizacji greckiej; stąd WAŚŃ, ERIS, porusza rolnika i tak dalej by stali się lepsi od sąsiada; RYWALIZACJA - ELEMENT AGOnIstYCZNY; agon to na początku rywalizacja w zawodach - później jednak w każdej dziedzinie życia; pragną NIEŚMIERTELNEJ CHWAŁY;
- AGON w sensie ścisłym znaczy każde ZGROMADZENIE - jednak każde zajęcie też postrzegane jest jako turniej- Simonides, jak psize Ksenofont w Hieronie, pisze do Hierona, tyrana Syrakuz, że ten musi rywalizować z innymi miastami by wygrać "najwspanialsze zawody";
- wkrótce staną też ludzie do agonu z bogami (pkt. 7)
- --------------------------
- 6. Herosi
- dla Hezjoda - mężowie walczący pod Troją; niektórzy nie umarli i odeszli na Wyspy Szczęśliwe
- w Grecji klasycznej - ktoś kto się zasłużył, a potem zszedł do podziemi
- nieustannie ustanawiano nowych herosów - Harmodiosa i Arystogejtona na ten przykład, ale też wszystkich maratonomachoi
- pojęcie traci wartość - na grobowcach każdego pisze się w epoce hellenistycznej "heros" i jest to coś jak "świętej pamięci"
- ----------------------
- 7. Bogowie wśród ludzi
- - niektórych poeci, Homer czy Pindar, Ajschylos nazywają "bogami wśród ludzi"
- - Arystoteles pisze, że ludzie którzy cnotąprzerastają każdego, są bogami wśród ludzi
- - Pindar przestrzega przed przekraczaniem granicy - a to świadczy, że istniały aspiracje do takiego przekraczania
- - pierwszy Grek którego WYNIESIONO NA OŁTARZE - LIZANDER, pogromca potęgi Aten; na Samos przyznano mu te zaszczyty;
- w 338 r. Izokrates napisał do Filipa, że gdyby zwyciężył Greków, to nei pozostałoby mu nic innego jak zostanie Bogiem; i faktycznie został - podczas procesji kzał podnieść własny psąg obok posągów innych bogów;
- --------------------------
- 8. Polis - było na wykładzie!
- - początkowo gród, górne miasto, dolne miasto to asty a reszta to demos, później chora;
- - prawdziwym znaczeniemPOLIS jest -
- Arystoteles - "wspólnota ludzi wolnych"
- Tukidydes - "Polis tworzą bowiem ludzie, a nie mury"
- -stąd grecy nie mówili Ateny, tylko Ateńczycy itp. itd.,
- - Tukidydes pisze, że kiedyś korsarze napadali POLEIS POZBAWIONE MURÓW; - mury to jeszcze nie polis
- - polis to take pełnoprawny udział wszystkich obywateli w życiu państwa
- - HERODOT O DEMOKRACJI - Ateńczycy przegrywali za tyranii, a w demokracji -
- "...uciskani rządami walczyli niechętnie, gdyż wysilali się dla pana; lecz skoro stali się wolnymi, każdy z ochotą wysilal się dla siebie samego"
- - KOBIETY - wykluczone z życia publicznego;
- - w sparcie kobiety mogły dziedziczyć
- - w Atenach - brak praw; od Ksenofonta wiemy, że w kręgu rodzinnym widzimy, że nie było tak najgorzej - młody mężczyzna rozdzieliwszy obowiązki mówi do żony "jeśli będziesz ode mnie lepsza, będę Twoim sługą";
- -NIEWOLNICY - nieprawda, że obywatele nie musieli pracować - większość pracowała i to ciężko;
- - w dziele anonimowego dzieła, "Utworze Ateńczyków" oskarża się Ateńczyków, że w Atenach nie można bić niewolnika, że czasami żyjąw luksusie itp.; gdy na Korkyrze w 427 wybucha wojna domowa między demokratami a arystokratami, niewolnicy poparli w większości demokratów;
- ------------------------------
- 9. Niezależność polis
- - nie było w demokracji reprezentacji politycznej - dlatego też poleis były małe;
- - Droysen uważał, że przed Filipem polieis dążyły do (udanego) zbudowania jedności narodowej a następnie do zjednoczenia się; najpierw Ateny, potem Sparta, potem Teby; potem Filip;
- - tak uważano do pierwszych dziesięcioleci 20 wieku; nieprawda! Grecy czuli odrazę do jedności politycznej; jeżeli panhellenizm, to jedynie w wymiarze wielkiego przymierza przeciw Persom; zawsze uważano symmachię za zło konieczne;
- -----------------------------------------
- 10. Grecy i barbarzyńcy
- - poczucie odrębności istniało jeszcze przed wojnami perskimi; pokazuje się KONTRAST
- - Grecy cieszą się wolnością, persowie - są niewolni
- - Demaratos mówi Kserksesowi (patrz punkt 5), że Grecy nie są wszak bez pana - stoi nad nimi prawo; Ajschylos, Persowie
- - PÓŹNIEJ TO W OÓLE
- - NA PÓŁNOCY EUROPY - waleczne ludy, ale niezbyt bystre, nie potrafią się zorganizować
- -W AZJI _ bystre i zdolne, ale brak im odwagi, stąd niewola;
- A GRECY SĄ W ŚRODKU - i odważni, i twórczy;
- GRECY NIE SĄ RASISTAMI GEOGRAFICZNIE - Arystoteles i Kartaginę uważa za polis;
- - ponadto pźóniej widzimy "helleńskich Scytów" u Herodota itp;
- - ISOKRATES PISZE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- - IMIĘ HELLENÓW OZNACZA JUŻ NIE RÓD, ALE SPOSÓB MYŚLENIA;