Facebook
From Social Hummingbird, 5 Months ago, written in Plain Text.
This paste is a reply to Syntezator mowy ,Online. from TextToSpeechRobot.Com - view diff
Embed
Download Paste or View Raw
Hits: 67
  1. Cz┼éowiek ┼╝yj─ůcy w czasach zag┼éady, w skrajnych warunkach obozu koncentracyjnego i postawiony w sytuacjach ekstremalnych mia┼é trudno┼Ťci z zachowaniem moralno┼Ťci, musia┼é dokonywa─ç wybor├│w, gdzie ka┼╝de rozwi─ůzanie by┼éo z┼ée, tragiczne. Warunkami prze┼╝ycia by┼éo dostosowanie si─Ö do panuj─ůcych reali├│w, przyzwyczajenie si─Ö do otaczaj─ůcego z┼éa, zrezygnowanie z przyzwoito┼Ťci i ludzkich zachowa┼ä. Cz┼éowiek musia┼é nawykn─ů─ç do ci─ůg┼éego g┼éodu, b├│lu, cierpienia i ci─Ö┼╝kiej pracy, a tak┼╝e wykaza─ç si─Ö sprytem i przebieg┼éo┼Ťci─ů. Nadzieja na wolno┼Ť─ç popycha┼éa go do kradzie┼╝y, donoszenia, zabijania, a nawet wyrzekania si─Ö w┼éasnych dzieci.
  2. Tadeusz Borowski w swoich opowiadaniach przedstawia proces upadku cz┼éowieka w obronie w┼éasnego ┼╝ycia i degradacj─Ö ├│wczesnej cywilizacji. Pisarz dobrze zna┼é obozow─ů rzeczywisto┼Ť─ç, poniewa┼╝ sam przebywa┼é w O┼Ťwi─Öcimiu, co czyni jego dzie┼éo wiarygodnym ┼║r├│d┼éem informacji. Miejscem ludzkiej tragedii opisywanej w ÔÇ×OpowiadaniachÔÇŁ jest niemiecki lagier. Narratorem zosta┼é Tadek, kt├│ry jest fikcyjn─ů postaci─ů stworzon─ů przez Borowskiego, a zbie┼╝no┼Ť─ç imienia i biografii uczyni┼éa jego relacj─Ö bardziej rzeteln─ů. Bohater wypowiada si─Ö w pierwszej osobie, o obozowej rzeczywisto┼Ťci m├│wi beznami─Ötnie, rzeczowo, bez emocji, nie wnika w ludzkie uczucia, opisuje jedynie ich wygl─ůd
  3. i zachowanie, nie komentuje zdarze┼ä, przedstawia tylko suche fakty. Jest przyk┼éadem cz┼éowieka zlagrowanego, zdegradowanego przez ob├│z, w obronie ┼╝ycia dostosowa┼é si─Ö do regu┼é panuj─ůcych w wi─Özieniu.
  4. W pierwszym fragmencie pochodz─ůcym z opowiadania ÔÇ×U nas w AuschwitzuÔÇŁ
  5. T. Borowski krótko przedstawia postać Witka, był to człowiek który dobrze radził sobie
  6. w obozowej rzeczywisto┼Ťci, zosta┼é ÔÇ×piplem Kronszmidta, najgorszego kata z PawiakaÔÇŁ
  7. i razem z pewnym Ukrai┼äcem katowa┼é ┼╗yd├│w. Jest to przyk┼éad na to, ┼╝e ci─ůg┼éa nadzieja na prze┼╝ycie, g┼é├│d i ci─Ö┼╝kie warunki determinuj─ů dzia┼éania ludzi, walka o przetrwanie zmusza do stosowania obozowego kodeksu moralnego. W ten spos├│b cz┼éowiek staje si─Ö wsp├│lnikiem zbrodni, zatar┼éa si─Ö granica pomi─Ödzy ofiar─ů i katem.
  8. We fragmencie przedstawiony jest r├│wnie┼╝ tragiczny obraz ├│wczesnego ┼Ťwiata, Tadek opowiada o wysoko rozwini─Ötej technice s┼éu┼╝─ůcej do m─Öczenia i mordowania ludzi. Pocz─ůtkowo nie potrafi tego poj─ů─ç, ani zrozumie─ç ┼╝e to wszystko powsta┼éo w ludzkim umy┼Ťle. W obliczu takiej degradacji cywilizacji zachowanie ludzi ulega wynaturzeniu, zanika rozs─ůdek na rzecz pierwotnych instynkt├│w i podstawowych potrzeb. Jest to dow├│d na kryzys humanizmu europejskiego.
  9. Drugi fragment z opowiadania ÔÇ×Dzie┼ä na HarmenzachÔÇŁ przedstawia rozmow─Ö Tadka z Bekerem. Stary ┼╗yd opowiada, ┼╝e powiesi┼é w┼éasnego syna za kradzie┼╝ chleba. G┼é├│wny bohater jest oburzony zachowaniem wsp├│┼éwi─Ö┼║nia, ale dlatego ┼╝e w obozie by┼é kr├│tki czas i jeszcze dobrze nie wiedzia┼é do jakich zachowa┼ä jest zdolny cz┼éowiek. Nast─Öpnie rozmowa schodzi na temat prawdziwego g┼éodu, Beker t┼éumaczy do czego mo┼╝e doprowadzi─ç brak jedzenia ÔÇ×Cz┼éowieku, u nas ludzie ┼╝ywcem chcieli si─Ö zjada─ç!ÔÇŁ.
  10. Fragment ukazuje jak ci─Ö┼╝kie warunki niszcz─ů wra┼╝liwo┼Ť─ç, zabijaj─ů relacje mi─Ödzyludzkie i popychaj─ů do zbrodni, ludzie skazuj─ů si─Ö wzajemnie na ┼Ťmier─ç za kawa┼éek chleba. Nikogo ju┼╝ nie dziwi morderstwo z powodu jedzenia, poniewa┼╝ liczy si─Ö tylko to aby prze┼╝y─ç, nawet cudzym kosztem, a g┼é├│d t┼éumaczy wszelkie zbrodnie.
  11. W ko┼äcowych zdaniach fragmentu Tadek wspomina o wybi├│rce wi─Ö┼║ni├│w, czyli odsy┼éaniu do kom├│r gazowych tych kt├│rzy s─ů chorzy, starzy i niezdolni do pracy. Bohater bez skrupu┼é├│w ┼╝yczy ┼Ťmierci wsp├│┼éwi─Ö┼║niowi ÔÇ× Mam nadziej─Ö, ┼╝e razem ze swoimi wrzodami
  12. p├│jdziesz do kominaÔÇŁ ┼Ťwiadczy to oboj─Ötno┼Ťci na los drugiego i powszechno┼Ťci z┼éa. Obozy dzia┼éaj─ů jak fabryka ┼Ťmierci, ludzie ┼╝ycz─ů innym komory gazowej z nadziej─ů ┼╝e dostan─ů wi─Öksza porcj─Ö chleba czy lepsze miejsce.
  13. Ostatni fragment pochodzi r├│wnie┼╝ z opowiadania ÔÇ×U nas w AuschwitzuÔÇŁ, w kt├│rym narrator przedstawia zamiary rozbudowy obozu oraz niewolnicz─ů prac─Ö wi─Ö┼║ni├│w. ÔÇ×Miasto Przest─Öpc├│wÔÇŁ jest kolejn─ů wizj─ů nazist├│w na zag┼éad─Ö innych narod├│w, narrator jest pewny ┼╝e nie zabraknie ludzie na wype┼énienie trzystu tysi─Öcy miejsc przygotowywanych w nowym obozie, wymienia ┼╝e zajm─ů je ┼╗ydzi, Rosjanie, a dalej mieszka┼äcy Zachodu i Po┼éudnia. Do spe┼énienia swojego chorego pomys┼éu Niemcy potrzebowali taniej si┼éy roboczej, a wi─Ö┼║niowie byli do tego idealni, wi─Öc zmuszali ich do niewolniczej pracy ponad si┼éy. Tadek opisuje ci─Ö┼╝kie warunki w jakich musieli pracowa─ç oraz towarzysz─ůcy temu g┼é├│d i cierpienie.
  14. Bohater zauwa┼╝a, ┼╝e od staro┼╝ytno┼Ťci ludzie s─ů wykorzystywani do niewolniczej pracy, widzi wiele cech wsp├│lnych z ┼╝yciem w obozie ÔÇ×Ta staro┼╝ytno┼Ť─ç (...) by┼éa olbrzymim koncentracyjnym obozemÔÇŁ. Ju┼╝ kilkana┼Ťcie wiek├│w temu pracownicy oddawali ┼╝ycie i przelewali krew, by stworzy─ç pot─Ög─Ö pa┼ästwa egipskiego, wybudowa─ç piramidy, drogi i miasta. Tak jak w staro┼╝ytno┼Ťci niewolnikom wypalano na czole znak w┼éasno┼Ťci, a krzy┼╝owano za ucieczk─Ö, tak w obozach ka┼╝demu wi─Ö┼║niowi przydzielano numer i skazywano na ┼Ťmier─ç za niepos┼éusze┼ästwo. Z perspektywy cz┼éowieka kt├│ry zazna┼é okrucie┼ästwa w obozie, Tadeusz wie, ┼╝e Platon k┼éama┼é ÔÇ×Bo w rzeczach ziemskich nie odbija si─Ö idea┼é, ale le┼╝y ci─Ö┼╝ka praca, krwawa praca cz┼éowiekaÔÇŁ. Uto┼╝samia si─Ö z niewolnikami, poniewa┼╝ na w┼éasnych do┼Ťwiadczeniach wie, ┼╝e u podstaw tego, co budzi podziw kolejnych pokole┼ä jest ┼Ťmier─ç i cierpienie innych, a wielkie cywilizacje wzrasta┼éy w pot─Ög─Ö i si┼é─Ö kosztem mniejszych.
  15. Tadeusz Borowski w swoich opowiadaniach przedstawi┼é realia panuj─ůce w obozie koncentracyjnym. Ukaza┼é, ┼╝e g┼é├│wnym jego celem by┼éa maksymalna eksploatacja wi─Ö┼║ni├│w, opisa┼é ich niewolnicz─ů prac─Ö oraz warunki w jakich j─ů wykonywali. Przedstawi┼é ludzki dramat, kiedy cz┼éowiek znajduj─ůcy si─Ö w skrajnych warunkach staje si─Ö przedmiotem, kt├│rego cele s─ů zredukowane do zaspokajania potrzeb fizjologicznych. Aby przetrwa─ç musi zaakceptowa─ç panuj─ůce warunki i zasady oraz pogodzi─ç si─Ö z okrucie┼ästwem. Teksty mimo ┼╝e wykorzystuj─ů technik─Ö behawiorystyczn─ů s─ů dramatycznym zapisem ludzkiej walki o przetrwanie.
  16. Dope┼énieniem om├│wionych wy┼╝ej opowiada┼ä, s─ů inne autorstwa Tadeusza Borowskiego jak ÔÇ×Prosz─Ö pa┼ästwa do gazuÔÇŁ czy ÔÇ×Bitwa pod GrunwaldemÔÇŁ. W pierwszym pisarz zawar┼é obraz zlagrowanych wi─Ö┼║ni├│w pracuj─ůcych na rampie przy wy┼éadunku kolejnych transport├│w ludzi, opisany jest brak wsp├│┼éczucia dla drugiego cz┼éowieka, oboj─Ötno┼Ť─ç, brak solidarno┼Ťci pomi─Ödzy wi─Ö┼║niami oraz okrutna prawda o ludzkiej naturze kiedy to silniejszy wy┼éadowuje swoj─ů bezsilno┼Ť─ç i frustracje na s┼éabszym. Z kolei w drugim z opowiada┼ä Borowski obrazuje skutki pobytu w obozie, wielko┼Ť─ç moralnego spustoszenia wi─Ö┼║ni├│w zdegradowanych i wyczerpanych wojn─ů. Zlagrowany cz┼éowiek nie b─Ödzie umia┼é wr├│ci─ç do systemu warto┼Ťci, kt├│re wyznawa┼é przed pobytem w obozie koncentracyjnym, oraz prawdziwie cieszy─ç si─Ö wolno┼Ťci─ů.
  17. ┼╗ycie w obozie zosta┼éo opisane nie tylko przez Tadeusza Borowskiego ale r├│wnie┼╝ np. przez Gustawa Herlinga-Grudzi┼äskiego w ÔÇ×Innym ┼ŤwiecieÔÇŁ w tej ksi─ů┼╝ce zostaje przedstawiona rzeczywisto┼Ť─ç ┼éagr├│w, gdzie stara si─Ö zrozumie─ç ludzkie zachowanie i jest wyrozumia┼éy dla s┼éabo┼Ťci jego natury. Przedstawia, ze nadrz─Ödn─ů warto┼Ťci─ů jest prze┼╝ycie nawet cudzym kosztem (donosy, kradzie┼╝) lecz w obozie jest r├│wnie┼╝ miejsce na przyja┼║┼ä, mi┼éo┼Ť─ç, modlitw─Ö i heroiczne czyny.
  18. Tadeusz Borowski w swoich opowiadaniach przedstawił proces reifikacja człowieka oraz stopniowy upadek europejskiej cywilizacji, po którym niemożliwe jest jej odrodzenie w kulturze i humanizmie.ingue: en-US, en-GB, es-ES, fr-FR, it-IT , de-DE, pl-PL, ru-RU, pt-BR, nl-Nl, id-ID, hi-IN, ja-JP, ko-KR, zh-CN, zh-HK.